Monja Jović i Jelena Žurić: Dan maternjeg jezika – šta je potrebno da bi srpski jezik u školama dobio mesto koje mu pripada
Međunarodni dan maternjeg jezika i njegova prigodna obeležavanja predstavljaju još jednu priliku da se osvrnemo na aktuelnu situaciju u vezi sa statusom srpskog jezika u našoj zemlji.
Višegodišnji napori i inicijative najviših naučnih i kulturnih institucija kao i istaknutih pojedinaca da se srpskom jeziku omogući natpredmetni status početkom ove godine su se, više nego ikada ranije, približili svome cilju. To znači da ćemo, najverovatnije, poput nekih drugih evropskih zemalja, imati više časova maternjeg jezika odnosno srpskog jezika i književnosti u osnovnoškolskoj i srednjoškolskoj nastavi, pre svega. Dobro je i to što se razmatra uvođenje predmeta Srpski jezik i jezička kultura na nekim fakultetima (van filoloških), kao i obaveze polaganja ispita iz poznavanja srpskog jezika i pravopisa za nastavnike koji predaju druge predmete i za direktore – kako je već praksa u Italiji, Francuskoj i drugim evropskim državama, na primer.
Jasno je da je sticanje jezičkih kompetencija u korenu svih znanja i temelj duhovnog razvoja i kulture. Otuda se nastavnički poziv može posmatrati kao svojevrsna misija. U praksi se, sva sreća, on neretko ostvaruje upravo tako – o čemu svedoče mnoge naše kolege svojim doslednim, posvećenim i istrajnim trudom i radom.
Naša izdavačka kuća već dve decenije svojim izdanjima udžbenika nastoji da daje pun doprinos srpskom obrazovanju i nastavnoj praksi. Ne bi bilo preterano ako bismo rekli da Srpski jezik i književnost u našoj kući već zauzima povlašćeni položaj, gotovo – natpredmetni: dovoljno je samo pogledati naslove udžbeničkih i vanudžbeničkih izdanja za ovaj predmet od prvog razreda
osnovne škole do kraja srednje škole. Uza sve to, i kao najvažnije, težište je u svima njima na čvrstoj unutarpredmetnoj korelaciji – jezika, književnosti i jezičke kulture – uz razvijanje čitalačkih navika, raznorodnih oblika mišljenja i stvaralačkih sposobnosti učenika.
Srpski jezik – Edukina izdanja za osnovne škole:
U duhu zahteva koje pred nas postavljaju moderne tehnologije i savremena nastava – poslednjih godina kreiramo digitalne udžbenike na prestižnoj Mozaik platformi, te u ovom trenutku imamo već odobrene udžbenike za sve cikluse obrazovanja. Ne treba posebno isticati koliko su takvi, multimedijalni i interaktivni, udžbenici korisni u redovnoj nastavi, a potvrdili su svoju vrednost i u aktuelnoj pandemijskoj situaciji. Mogućnost da se sadržaji
književnosti i jezika uspešno predstave u digitalnom obliku ukazuje na još jednu kreativnu mogućnost, savremeni značaj i vitalnost ovog predmeta.
Srpski jezik – Edukina izdanja za srednje škole:
Okosnica našeg interesovanja u svemu tome ostaju dete i nastavnik, budući da smo svesni da u današnje vreme kreativni duh našeg jezika najviše deci svedoče upravo nastavnici jezika i književnosti. Nega jezika i jezičke kulture u drugim oblastima života već je neko vreme nažalost zapostavljena – otuda moramo razvijati svest o značaju nastave i podržavati nastavnika u njegovim naporima, koje su nove okolnosti učinile još izazovnijim.
Naposletku – razvijanje našeg jezičkog iskustva obogaćuje naše viđenje i razumevanje sveta. Negujmo zato jezik jer tako negujemo svoj um, svoj kulturni identitet i pridajemo životu značenja bez kojih bi on izvesno bio duhovno siromašniji.
Autorke: Monja Jović i Jelena Žurić, Urednice za srpski jezik i književnost u Izdavačkoj kući Eduka
izvor: Zelena učionica