Pedagoško prostranstvo
PEDAGOŠKO PROSTRANSTVO
1.1 Šarolika slika
Kada se osvrnemo na pedagoške institucije s kojima smo sarađivali, vidimo da pedagoški svet nikako nije jedinstven. Naravno, nacionalne, političke i kulturne osobenosti određivale su okvire, ali razlike unutar jedne zemlje često su bile veće od razlika između različitih zemalja.
Upoznali smo potpuno beživotne pustinje, male, mirisne vrtove i plodne, bujne staklene bašte. Videli smo dinamične privatne i sjajne javne institucije, ali i one samozadovoljne i nedinamične. Neke institucije su se neprekidno razvijale uprkos političkim i ekonomskim uslovima, a u njihovom susedstvu nalazile su se one koje su u istim uslovima ostale nepromenjene. Ima vrtića i škola koji se ponose time što su nosioci i posrednici kulture u vlastitoj zemlji, dok se protive uvreženim vrednostima u društvu. Isto tako, ima i direktora, nastavnika i pedagoga čija su profesionalna čast i identitet na visokom nivou, ali i onih koji sebe, pre svega, doživljavaju kao službenike, a tu su i oni koji s promenljivom srećom pokušavaju da budu i jedno i drugo.